Share on FacebookShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someonePrint this page

Kvačilo ili spojka je element koji odvaja rad motora od mjenjača i diferencijala (kotača).

Ukoliko je auto u brzini, ne možemo ga upaliti bez kvačila, jer će doći do trzanja i gašenja vozila.

Osnovni dijelovi kvačila su :

  • Lamela
  • Potisna ploča
  • Košara
  • Potisni ležaj
  • Zamašnjak

 

  • Lamela je element koji je spojen na zamašnjak automobila i ona stvara elastičnu vezu između motora i mjenjača. Ona na sebi ima paknice od ugljičnih vlakana koje trenjem prenose silu s motora na daljnje zupčanike.
  • Potisna ploča je element sličan lameli koja je spojena na vratilo mjenjača i pri pritisku spojke ona se priklješti za lamelu i tako čine vezu.
  • Košara – Drži sve na okupu.
  • Potisni ležaj – Gura potisnu ploču na lamelu. On je direktno spojen na hidraulični cilindar kvačila .
  • Zamašnjak je dobro balansiran disk koji služi za održavanje momenta sile.
Tokarenje zamašnjaka

Tokarenje zamašnjaka

Lamela preuzima najveći dio trošenja u upotrebi, slično kao kočione pločice kod kočnica i kada se potroši ispod minimalne debljine dolazi do proklizavanja, te vozilo ostaje bez pogona. Jedan od prvih simptoma klizanja lamele je kada zvuk ubrzavanja motora ne prati ubrzanje vozila.

Zamjena kvačila je na većini vozila velik zahvat u vremenskom i financijskom smislu tako da je najpreporučljivije uvijek mijenjati cijeli set kvačila, jer kad se lamela istroši i ostali dijelovi kvačila su blizu kraja svojeg vijeka trajanja.

Kod novijih modela automobila i novih tehnologija kvačila, servisni dio kvačila je postao i zamašnjak sa dvije mase, a potisni ležajevi su sve češće hidraulični.

Ukoliko je zamašnjak starije generacije majstori SPID –a su u mogućnosti na posebnom stroju izvršiti poravnavanje (tokarenje) izbrazdanosti zamašnjaka, te tako smanjiti vaše troškove.